

Er verschijnen steeds meer bloemen in de tuin, de eerste kapucijners en peultjes staan in bloei en ook het onkruid heeft het naar zijn zin en groeit fanatiek mee. Deze week hebben we weer veel geplant in de tuin. We hebben ruimte vrij gemaakt in de kas en vervolgens meer tomaten, basilicum en komkommer geplant. Verder was het veel wieden deze week!
In de tuinlieden we nu: Raapsteeltjes met een beetje en mosterdachtige smaak en zijn lichtpittig. Als je ze bakt, zal de smaak iets milder worden. Je kunt ze rauw eten in een salade of roerbakken of combineer beiden zoals in deze limabonen salade met raapsteel pesto!
Een ander wellicht onbekende is de bosknoflook. Van deze verse knoflook kun je net als bij bosui het hele plantje eten, zowel de milde groene sprieten als het kleine zachte bolletje. De smaak is milder dan gedroogde knoflook. Perfect in een salade, soep of omelet. De paksoi is al prachtig groot geworden beschermd onder een doek tegen de heftige wind en zon van de laatste weken. De grootste woog meer dan 1 kg.
We hebben dit jaar door het warme weer kervel in overvloed, dus daarom dit keer ook weer wat kervel in het pakket. Kervel staat bekend als aromatisch en licht zoet. Er is zelfs heel subtiel wat anijs te proeven. Super lekker om door je soep, stoof of salade te doen. Als je het wat langer laat meekoken, zal de smaak iets milder zijn. De dile is heerlijk met gekookte of gebakken aardappelen en natuurlijk bij vis of in een dressing met honing.
Wil je de kruiden niet direct allemaal direct gebruiken knip ze dan vers af en zet ze in een glas met een laagje water in de koelkast (of op de keukentafel)
