
Twee weken geleden stonden de planten nog te rillen van de vrieskou, maar afgelopen week leken de tropen te zijn overgewaaid naar Nederland. Het tropenrooster ging dan ook van start. Op deze warme dagen staan de tuinders al om 6:00 klaar om aan het werk te gaan! De planten schrikken een beetje van deze extreme temperatuursveranderingen, waardoor een aantal uit paniek al bloemen beginnen te maken. Veel vroeger dan ze normaal zouden doen, dus dat is soms even schakelen. Maar we genieten er ook zeker van dat het zonnetje schijnt! Deze week hebben we aubergine, paprika en chili geplant.
In het pakket vinden jullie: Eikenbladsla, peultjes, snijkool (abesijnse kool/eeuwig moes), bietjes, kruiden, andijvie, raapstelen en aardbeien of rabarber (heb je deze week aardbeien, dan krijg je volgende week rabarber en vice versa).
Peultjes in geel, groen en sugarsnap zijn heerlijk om rauw te eten als snack, knapperig en fris, maar je kunt ze ook verwerken in een roerbak schotel of in de pasta.
We hebben ook nog een wat onbekende kool, Abbesijnse kool, wat een zachte koolsoort is. Hiervan eet je het blad en ook de jongere stelen. Hier wordt een stoofgerecht van gemaakt in het gebied Ethiopië en Eritrea, wat vroeger samen Abbesinië heette. Voor het stoofgerecht kan je een uitje fruiten, met knoflook en gember. Dan snij je de kool fijn en voeg je bijvoorbeeld kurkuma toe.
Normaliter wordt dit samen gegeten met injera en soort zuurdesem pannekoek. We hebben de kool vorig jaar voor het eerst geplant en zijn aan het experimenteren hoe we haar het best kunnen oogsten, zodat ze kan teruggroeien. Helen haar moeder komt uit Eritrea en Helen maakte afgelopen jaren vaker Injera tijdesn de Ethnobotanische kookworkshops in de Ommuurde Tuin.
Naast deze Afrikaanse kool hebben we ook Ho-Mi een Aziatische kool ook zacht, licht mosterdachtig. Je kun het op dezelfde manier verwerken of een pesto van maken. Eeuwig moes is ook een bijzondere kool. Deze kool is namelijk meerjarig en één van de oudste koolsoorten van Europa. Het is een hele duurzaam plant die ook de winter prima doorkomt. Lekker om kort te roerbakken.
De vroege bietjes zijn nog wat kleiner dan later in het seizoen. De bladeren en stengels kun je ook eten! Heel lekker zelfs en vergelijkbaar met snijbiet. Je kunt met de bietjes bijvoorbeeld Botwinka maken, een Poolse soep speciaal met vroege bietjes en lekker met dille. De bladeren kun je verwerken als een spinazie in flapjes met wat feta of andere kaas.
de andijvie is enorm en heerlijk in een stamppotje of om te stoven met bijvoorbeeld pindasaus en een gekookt eitje.
De aardbeien hoeven we niet teveel over te vertellen. We telen al jaren het ras Korona. Een oud ras uit de jaren 60. Nog steeds onovertroffen qua smaak. Maar de houdbaarheid is niet geweldig. We plukken alle aardbeien aan het steeltje. Je mag de aardbei niet in de hand houden want dan krijg je snel beurse plekken. We plukken de aardbeien uit het eerstejaars bed. Dat is overzichtelijk en de planten moeten voorzichtig behandeld worden. Zelfoogst mag vanaf vandaag in het tweedejaars bed. Pluk voor directe consumptie niet voor de vriezer dan is er genoeg voor iedereen.

VELT opendagen 6 & 7 juni
Tijdens de Velt-ecotuindagen opent ook De Ommuurde Tuin haar poort en is er van alles te beleven, ruiken en proeven. De tuin floreert in deze tijd van het jaar. In de tuinwinkel vind je heerlijke groene asperges, aardbeien en de eerste courgettes! Op het terras serveren we zomerse drankjes, lekkere smoothies en zoet gebakjes. Ook zijn er kleine proeverijtjes om je smaakpapillen te prikkelen en de smaak van onze producten te ontdekken. Rondleidingen om je vanalles over agro-ecologie en biologische bestrijding te leren zijn om 11u – 14u- 16u.
Oogstdiner 26 juni

Kom tafelen met natuurwaarde in een prachtige omgeving, óp de Ommuurde Tuin! Het lange tafel-diner van 22mei was een groot succes, dus de volgende is alweer gepland!
Onze huiskoks zetten voor jou een heerlijke, smaakvolle en verrassende 3 gangen maaltijd neer met alle ingrediënten (uiteraard) zoveel mogelijk afkomstig uit eigen tuin. Verwacht een gezellige avond, lange tafels omringd met groen, vogelgezang.. Lokale huisgemaakte drankjes als kombucha, vlierbloesemprosecco. Op deze manier kun je ons niet alleen beter leren kennen, maar ook je gemeenschap en omgeving.
